Jedziesz na wakacje? Sprawdź jakie są limity zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu

Wkrótce rozpocznie się w pełni sezon wakacyjny. Wielu Polaków wraz z rodzinami uda się jak co roku na wypoczynek, część z nich z pewnością wybierze zagraniczne wakacje. Jeśli wybierasz się na urlop za granicę, koniecznie przeczytaj, jakie są limity zawartości alkoholu dla poszczególnych krajów.

Mniej niż zero… czyli najbardziej restrykcyjne przepisy

W Europie istnieją kraje o bardzo restrykcyjnych przepisach określających limit zawartości alkoholu u kierujących pojazdami. W kilku z nich, aby usiąść za kółkiem, musimy wykazać się całkowitą trzeźwością, a wynik testu musi wynosi zero. Większość Polaków wprawdzie nie obiera tych krajów za ostateczny cel podróży, ale warto uważać, gdyż są one krajami tranzytowymi. Wśród nich są to bowiem nasi południowi sąsiedzi: Czechy, Słowacja i Węgry. Jeśli zatem wybieracie się np. do popularnej Chorwacji, pamiętajcie o zachowaniu całkowitej trzeźwości podczas przejazdu przez Czechy czy też Węgry. Ten sam paragraf obowiązuje również w Rumunii, do której coraz częściej wybieramy się na wakacje.

Im mniejsze doświadczenie, tym niższa tolerancja

Warto zauważyć, że w niektórych krajach, przepisy uwzględniają inne limity trzeźwości dla młodych, mniej doświadczonych kierowców, a inne dla tych z dłuższym doświadczeniem. Takie przepisy obowiązują m.in. u naszych zachodnich sąsiadów. Według niemieckiego prawa, każdy kierowca, który posiada prawo jazdy krócej niż 2 lata lub jest w wieku poniżej 21 roku życia, może prowadzić w stanie bezwzględnej trzeźwości czyli przy wyniku zero. Podobne przepisy funkcjonują w Finlandii i Słowenii.

Najczęściej wybierane cele podróży

Hiszpania, Włochy, Chorwacja czy Grecja to ulubione miejsca, w których Polacy spędzają letnie wakacje. Dużą popularnością cieszy się również Turcja czy Egipt. Prawo w Hiszpanii uznaje za limit trzeźwości próg 0,5‰ (0.25 mg/l) zawartości alkoholu. Natomiast 0,3‰ to limit dla młodych kierowców, którzy posiadają prawo jazdy krócej niż 2 lata oraz dla kierowców prowadzących pojazdy powyżej 3,5 tony.

We Włoszech, limit którego nie można przekroczyć również wynosi 0,5‰. Po przekroczeniu tego progu, kierowców spotykają przykre konsekwencje: przy wskazaniu od 0,5‰ do 0,8‰ jest to mandat w wysokości od 500 do 2000 euro i zawieszenie prawa jazdy od 3 do 6 miesięcy. Natomiast przy wyniku w przedziale od 0,8‰ do 1,5‰ kara wynosi od 800 do 3200 euro, zawieszenie uprawnień na okres od 6 do 12 miesięcy i kara więzienia do 6 miesięcy. Powyżej 1,5‰ kierowcę czeka bardzo dotkliwa kara finansowa w wysokości od 1500 do 6000 euro, zawieszenie prawa jazdy na czas od roku do 2 lat oraz od 6 do 12 miesięcy pozbawienia wolności, a także konfiskata pojazdu.

Pamiętaj, warto badać się alkomatem i znać limity trzeźwości w innych krajach, aby uniknąć przykrych konsekwencji. Wszystkim czytelnikom życzymy wspaniałego wypoczynku!

Zobacz również: Wideotest Maserati Ghibli

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Blogi:

Mazda MX-5 Vlogi motoryzacyjne Moto Historie #3 - golf, luksus i moc Czym zaskoczy nowy Mini Countryman (2017)? SsangYong Korando 2.2 D Sapphire – test [wideo] SZ #3 - Mustang, palenie gumy, zagadka z Kicksterem i nagroda do wygrania Mercedes-Benz GLS 350d – test [wideo] III Piaseczyński Zlot Pojazdów Zabytkowych 2016 SZ #2 - rozwiąż zagadkę Rafała Sonika i wygraj niespodziankę Jaguar F-Pace i atak na tort Moto Historie z PZM #2 - nawet atomówki nie zatrzymały tej marki Degradacja i wielki powrót - co szykuje BMW? Alfa Romeo Giulia - KABOOOM! Subiektywny przegląd miesiąca #283 SZ - wykaż się wiedzą na temat Ferrari, wygraj oryginalny gadżet - rozwiązanie konkursu Volkswagen Beetle - lifting, którego nie ma i nowe wersje Audi A5 (2017) - czas na nowe coupé Najwspanialsze klasyki z Kraju Kwitnącej Wiśni Mercedes-Benz E 220d – test [wideo] SZ - wykaż się wiedzą na temat Ferrari, wygraj oryginalny gadżet Subaru Forester 2.0XT Platinum - test [wideo] Auto Nostalgia 2016 - galeria (część II) Auto Nostalgia 2016 - galeria (część I) Czy warto kupować samochody klasy Premium?

Popularne w tym tygodniu:

Peugeot 5008 1.6 BlueHDI 120 KM Allure – test [wideo] Renault Megane Grandtour GT 1.6 dCi 160 EDC – test [wideo]